Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Kisah Dayak, Banjar, Mongolia dan Sang Ratu Langi

Oleh Ali Bukhari Amir
Thu | Aug 02, 07 | 12:17:43 PM

Hari ini agak lengang dan kami para peserta bengkel puisi Mastera, anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kurang terikat dengan jadual. Dalam pertemuan antara penyair muda Malaysia, Indonesia dan Singapura di sini yang berlangsung antara 29 Julai hingga 6 Ogos ini, ada banyak perkara yang terhimpun di dalam kepala saya yang tidak dapat dimuntahkan segalanya.

Bagaimanapun, suka saya mengutip beberapa perkara yang saya anggap menarik dan baru kepada saya. Tetapi, hal yang baru pada pengamatan saya ini mungkin sudah lama diketahui umum. Apabila berbual dengan peserta penyair muda Indonesia termasuk pembimbing Malaysia sendiri, saya semakin terasa ilmu yang dituntut dalam perhitungan 30 tahun usia belakangan ini cuma separas buku lali tingginya, bukan separas dada.

Jadi, tidak ada seorang manusia pun sebenarnya yang boleh mendabik dada, kerana ilmu kita pada hakikatnya sentiasa berkembang dengan peredaran masa dan zaman. Jika, hari ini, seseorang itu mengaku ilmu separas dada, lalu dia mendabik dadanya, esok lusa dia akan menyedari bahawa pengetahuannya itu mula menyusut ke paras buku lali.

Semakin masa berputar, ilmu berkembang dan tidak boleh sesiapa pun bercakap celupar. Betapa perlunya seseorang itu merendah diri kepada Tuhan dan cuba melatih diri untuk menghormati antara satu sama lain.

Saya mula tahu apa itu 'junjung buih' sebuah kisah dalam hikayat atau ceritera Dayak dan Banjar. Ia seperti kisah suatu watak yang diperihalkan oleh Tun Seri Lanang di dalam Sulalatus Salatin yang mengisahkan kewujudan watak manusia yang lahir daripada buih. Dan banyak lagi kisah yang hampir sama, cuma watak dan namanya berbeda-beda.

Tetapi, saya tidak mahu bercerita mengenai 'junjung buih'. Saya mahu bercerita mengenai suku Dayak, Banjar dan Mongolia. Nanti saya bercerita mengenai Sang Ratu Langi di akhirnya. Insya Allah.

Menurut kisahnya, bangsa Dayak ini wujud dengan gabungan campuran darah bangsa Mongolia. Sesetengahnya, menganggap bahawa mereka ini berasal daripada China, tepatnya Utara China. (Tiongkok menurut lidah Jawa).

Percampuran ini sejak ratusan tahun lalu. Sebab itu, orang Dayak ini memiliki kulit cerah. Sesetengah mereka memeluk Islam. Sebagai cara untuk membezakan Dayak Muslim dan Dayak bukan Muslim ialah dengan cara meletakkan nama Banjar pada Dayak Muslim tadi. Ertinya, orang Banjar itu adalah Dayak yang memeluk agama Islam atau orang anak-anak Dayak yang telah lahir sebagai seorang Muslim.

Tinggal, yang menjadi persoalan saya secara peribadi, adakah generasi pertama bangsa Mongolia itu telah Muslim atau mereka menjadi Muslim setelah mereka singgah ke Kalimantan ini? Saya sering tertanya-tanya adakah nama Altantuya itu mempunyai kesan pengaruh Islam? Misalnya, Al-Baghdadi, al-Basri, al-Attas dan lainnya. Adakah mungkin Altantuya itu ejaannya seperti Al-Tantuya? Sayangnya, saya tiada kesempatan itu ...

Atau, adakah bangsa Mongolia ini cukup hebat kekuasaannya sehingga pengaruh mereka sampai ke Burma? Jika tidak, kenapa sepupu Altantuya bernama Burmaa? Hal ini semua adalah rangkuman pertimbangan dan andaian yang sering menjadi perhitungan juga.

Maaf, saya cuma mahu cakap atas nama akademik. Tapi, entahlah. Lazimnya semua perbincangan kita akan mengheret kepada politik akhirnya. Itu yang menyebabkan kebanyakan ahli politik kita tidak suka pensyarah dan ahli akademik bercakap melalut sehingga menceroboh wilayah politik mereka. Kalau boleh biarlah 'sekularisasi pendidikan' berlaku dengan jayanya di dalam universiti dengan Auku sebagai alat guna mengukuhkan 'sekularisasi pendidikan' itu.

Kalau sekular itu sering ditakrifkan sebagai usaha atau cara pandangan hidup yang memisahkan antara 'politik dan agama atau agamawan', maka sekular itu juga menurut ukuran pemahaman saya yang silap ini, boleh wujud dalam universiti iaitu dengan cara mengelakkan pensyarah, pelajar bergerak dalam lapangan politik. Pemikiran yang rosak ini juga perlu diperbaiki. Kalau tidak, bangsa kita akan terus rosak kerana dirosakkan oleh politikus yang berpolitik seperti tikus.

Apa yang perlu ada ialah keberanian untuk bergerak dengan mencabar pemikiran lapuk kini. Tetapi, siapakah yang berani kalau ramai yang terlalu memikirkan kedudukan, jawatan, pangkat dan kemungkinan tidak dapat dilantik sebagai NC, TNC dan lain-lain jawatan?

Hal inilah juga yang ingin saya kaitkan dengan kisah Sang Ratu Langi. Ketika mula mendengar namanya, saya fikir nama ini ialah nama pahlawan purba pada zaman silam. Namun, rupa-rupanya sosok ini dan angkatannya bangkit pada zaman 50-an, 60-an, dan 70-an. Kisahnya ini tidaklah didokumentasikan oleh murid-muridnya sendiri.

Mendengar kisah yang disampaikan oleh rakan penyair saya, Freddy Wowor dari Menado, saya bayangkan Sang Ratu Langi (SRL) memang orang yang amat hebat. Cuma, saya tidak tahu sejauh mana kehebatannya. Beliau bukan pendekar yang bermandi darah di gelanggang dan medan perang. Tetapi beliau menggunakan sepenuhnya media-media.

Apabila beliau meninggal dunia, sebuah universitas dibangunkan di atas namanya; Universitas Sang Ratu Langi. Beliau memainkan peranan penting dalam penubuhan perlembagaan atau forum Permesta (Perjuangan Semesta) yang memperjuangkan wilayah otonomi bangsa Minahasa di Menado. Permesta ini seperti GAM (Gerakan Acheh Merdeka) di Acheh.

Menurut teman, Sang Ratu Langi di zaman kemahasiswaannya pernah bergabung dengan Sukarno bagi menuntut kemerdekaan. Beliau telah pun mengadakan jaringan dengan pemimpin politik Filipina. Pendek kata, segala ruang telah dimasukinya dengan susah-payah untuk mencapai matlamat perjuangannya sejak alam kemahasiswaan.

Rakan saya itu adalah mahasiswa kelahiran Universitas Sang Ratu Langi. Sudah tentulah beliau menceritakan idolanya dengan penuh semangat.

"Sayangnya, pemerintah Indonesia belum mewartakan lagi rumahnya dan segala peninggalannya sebagai bahan sejarah," kata Freddy.

Saya jadi terkejut. "Sepatutnya, kalaulah seseorang yang sudah punya nama dan namanya itu diabadikan di sebuah universitas yang dibangunkan sendiri oleh angkatannya, menurut saya pemerintah saudara wajar meletakkan peninggalannya sebagai bahan sejarah."

Freddy terdiam. Dia tidak membantah sedikit pun, malah menyetujui pandangan saya itu.

"Ya... apa boleh buat kan?" keluhnya lagi dengan penuh kesal.

Moralnya di sini, alam kemahasiswaan dan dunia perguruan universiti seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya. Janganlah berlaku seperti mana yang wujud pada hari ini. Mungkin kita tidak berjaya pada masa sekarang, tetapi generasi masa depan akan mula menuai hasil perjuangan kita. Jika tidak berusaha sepenuhnya, relakah kita melihat suatu masa nanti, generasi depan menuai protes ke atas sikap kita yang berdiam diri ini?

Banyak perkara yang mahu saya sentuh mengenai khazanah warisan pemikiran Sang Ratu Langi. Memandangkan sekarang jam 11:30 pagi waktu tempatan. Kini masa untuk makan tengahari. 12:30 petang nanti kami perlu bertolak ke Tanggurang untuk memenuhi acara lain. Sekian, jumpa di lain waktu.

Wassalam ...

Sekolah Pemikiran Samarinda
Kalimantan Timur.
11:41 pagi, 2 Agustus 2007.

0 Responses to “Kisah Dayak, Banjar, Mongolia dan Sang Ratu Langi”

Post a Comment