Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Hujah pelajar kurang mantap apabila menentang sesuatu sistem

Sumber: Siasah

Oleh Ali Bukhari Amir

Saya mengikuti satu forum kemerdekaan anjuran beberapa buah perkumpulan mahasiswa di UKM pada Selasa lalu. Di akhir forum tersebut beberapa orang mahasiswa telah bangkit bertanya mengenai beberapa perkara yang menyangkut hal ehwal kemahasiswaan.

Soalan itu berkisarkan kepada semangat anak kampus untuk berpartisipasi dengan politik. Beliau menggunakan istilah ‘dewasa’ pada anak-anak muda kampus.

“Kami sudah dewasa dalam usia 18 – 21 mengikut undang-undang Malaysia, tapi kenapa tidak dibenarkan berpolitik dengan bebas? Kenapa Auku menyekat?” demikianlah antara persoalan yang dibangkitkan.

Sebenarnya saya bersetuju dengan pandangan beliau, bahawa sepatutnya universiti membenarkan anak kampus ini menganggotai mana-mana parti yang mereka sukai semenjak di alam kampus. Alasan bahawa kegiatan politik akan menyebabkan mereka hilang tumpuan pada pelajaran tidak masuk akal.

Universiti dalam realiti sekarang akan membiarkan pelajarnya menceburi politik jika ada ternampak tanda-tanda kesungguhan bahawa majoriti pelajarnya akan menyokong parti pemerintah. Namun, hal itu sukar berlaku dalam keadaan sekarang.

Majoriti pelajar akan menyokong pakatan parti pembangkang. Minoriti akan menyokong pakatan parti pemerintah. Selepas era kampus, akan ada kalangan majoriti ini yang masuk Umno dan selebihnya masih setia dengan pakatan pembangkang.

Tentu akan ada pihak berkata, jika hakikat ini terus terjadi, kenapa kerajaan tidak biarkan pelajar berpolitik saja di kampus? Walaupun ada yang berwajah pembangkang, nantinya akan ada juga yang menyokong parti pemerintah. Lalu, apakah yang dirisaukan sangat?

Jawapannya begini, Umno akan tetap berusaha menjadikan seseorang itu Umno semenjak tadika, sekolah rendah, menengah, dan kampus guna memanjangkan cita-cita Umno sehingga akhirnya. Jadi, tiada ruang pun yang akan diberikan kepada musuhnya walaupun sedikit.

Kita boleh lihat kesungguhan itu melalui penubuhan Putera Umno, Puteri Umno di dalam kampus. Di luar kampus mereka beroperasi dalam kegiatan ‘dakwah’ ke atas Mat Rempit dan memikat anak muda melalui acara My Team.

Oleh itu, ruang kebebasan berpolitik itu tentu saja ditutup semahunya. Malahan kalau ada pelajar propembangkang di kampus, akan dipujuk mereka untuk menyertai Umno selepas alam kampus. Jadi, tabiat Umno ini hendaklah diketahui oleh kalangan pelajar universiti.

Kita tidak mungkin dapat lagi berhujah secara ilmiah dengan menyatakan bahawa kami ini telah dewasa, jadi berilah kami peluang mengikuti hal politik sementara kami belajar. Hujah intelek begini sedikitpun tidak menarik minat intelektual Umno dalam universiti.

“Hanya ada satu kata, Lawan!” demikianlah kata Wiji Thukul, seorang penyair Indonesia yang hilang setelah diculik polis di era Reformasi saat rakyat menumbangkan Soeharto.

Jadi berbekalkan semangat kata-kata itu, saya menyarankan pelajar yang bercita-cita bagi menumbangkan Auku agar segera mendaftarkan diri sebagai ahli parti yang mereka suka. Cari ruang Auku yang tidak masuk akal dan saudara langgar peraturan itu tanpa peduli.

Contohnya, menurut Auku, menulis perlukan keizinan dari universiti. Hal itu tidak masuk akal. Anda mampu menulis dan diterima masuk ke universiti kerana akal yang sihat. Jadi, tulislah. Setelah itu anda pasti ditahan jika ada isu-isu kontroversi melibatkan universiti.

Di sinilah kualiti dan potensi anda yang sebenar akan terserlah. Cabar pihak universiti untuk buktikan kesalahan anda secara logik. Dalam jawatankuasa siasatan itu mereka lazimnya kalah berhujah jika anda meminta mereka berhujah berdasarkan logik.

HEP sendiri tidak dapat mempertahankan alasan mereka menangkap anda hanya kerana anda menulis di akhbar-akhbar. Jadi, jika anda mahu berpolitik kepartian, sila laksanakan niat anda bersungguh-sungguh. Daftar keahlian PAS, DAP, PKR dan Umno (sudah tentu pendaftaran Umno ini tiada masalah kepada universiti.)

Jika anda ditangkap kerana menjadi ahli sesuatu parti, segera jawab dalam blog anda dan jangan pernah peduli kata-kata mereka, “perlu minta izin HEP dulu sebelum menulis di akhbar Harakah, Harakah Daily dan blog anda. Minta izin dulu sebelum anda ingin membuat blog.” Semua kata-kata ini, nampaknya semakin tidak masuk akal.

Undang-undang yang tidak masuk akal adalah undang-undang yang zalim. Mengikut akta yang zalim ertinya kita relakan diri dizalimi. Malah, perundangan yang zalim dan tidak masuk akal itu tidak layak digelar perundangan.

Ini kerana perundangan adalah hasil satu cetusan akal pemikiran. Antara anggota tubuh yang dimuliakan ialah akal berbanding tangan, kaki dan lainnya. Ini tentulah saja terkait dengan fungsi akal yang merumuskan hukum guna memelihara kemanusiaan.

Jadi, oleh kerana Auku tidak masuk akal, tidak logik, maka ia tidak layak digelar undang-undang kerana akta perundangan adalah cetusan akal pemikiran tadi. Demikian kita patut berhujah sama ada secara lisan mahu pun tulisan.

Berbalik kepada pertanyaan awal tadi yang menyimpulkan bahawa kedewasaan itu syarat untuk seseorang berkecimpung dalam dunia politik kepartian di kampus, maka Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) telah menjawab lebih kurang begini.

“Kita memang tidak berpuas hati kepada sesuatu sistem. Tapi, bagaimana kita mengemukakan pandangan kita? Adakah kita berhujah menggunakan pemikiran dan fakta?” katanya.

Dalam program yang sama, Presiden Persatuan Linguistik Malaysia (PLM) Dr Awang Sariyan berkata, pelajar perlu banyak dan giat menulis di akhbar-akhbar.

“Gerakan persuratan perlu dimulakan segera dan dirancakkan untuk membangunkan akal fikiran bangsa Melayu,” kata beliau. Ini bermakna gerakan persuratan jangan dihentikan. Ia adalah modal dan aset besar kepada pembangunan pemikiran bangsa.

Tapi, sejauhmana pelajar dapat memikul beban ini? Seorang rakan maya saya, pengendali Ummah Online berkata, beliau tidak bersetuju dengan hujah pimpinan pelajar atas bantahan terhadap konsert Gwen Steffani.

Saya sokong bantahan itu walaupun saya suka Gwen Steffani. Hal saya suka penyanyi itu adalah urusan peribadi. Saya punya citarasa dan nilai estetika tersendiri. Hal mengenai fakta hujah bantahan itu dikemukakan, itu adalah tergantung pada tahap intelektual pimpinan pelajar tadi.

Kita hormati pandangan siapa saja walaupun ada terselit rasa tidak suka ke atas beberapa pandangan itu. Kita mesti beri ruang kepada pelajar untuk berhujah. Mereka nanti menilai sendiri hujah mereka setelah beredar dari alam kampus.

Ini yang sepatutnya dilaksanakan universiti. Biar mereka berhujah secara ‘bodoh’ (itulah tanggapan kita kerana berasa diri kita cerdik), lama-lama mereka cerdik dengan sendirinya. Rakan maya saya tadi tidak berniat menulis untuk mencerca pandangan dan hujah bantahan pimpinan pelajar ke atas Gwen Steffani.

Dia sekadar berbisik dan mengeluh mengenai tahap kemampuan berhujah pimpinan pelajar. Itu saja. Saya yakin dia sebenarnya termasuk dalam jalur yang menyokong bantahan itu.

0 Responses to “Hujah pelajar kurang mantap apabila menentang sesuatu sistem”

Post a Comment