Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Kerajaan perlu ubah dasar ekonomi, elak krisis inflasi

Ali Bukhari Amir Thu Nov 22, 07 11:54:39 am MYT
KUALA LUMPUR, 22 Nov (Hrkh) – Beberapa polisi kerajaan tentang ekonomi perlu diubah secara drastik bagi mengelakkan krisis inflasi yang kian meruncing khasnya yang membabitkan dasar pertanian negara.

Exco Pendidikan dan Penyelidikan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata pemerkasaan dasar pertanian mampu mengeluarkan bahan keperluan isi rumah sekali gus menampung permintaan bahan keperluan semasa.

"Dengan ini, kenaikan harga bahan keperluan rakyat dapat dikawal memandangkan hasil pengeluaran selari dengan permintaan," kata beliau.

Menurut Faisal, dasar pasaran yang terlalu bergantung kepada ukuran permintaan dan penawaran tanpa kawalan pihak bertanggungjawab menyebabkan berulangnya inflasi.

"Sebab paling utama kenaikan harga adalah kenaikan harga barang api. Kenaikan minyak di pasaran dunia sebanyak AS$100 dolar setong berikutan keengganan OPEC melakukan penambahan pengeluaran mewujudkan keadaan amat merumitkan.

"Dalam masa yang sama, pasaran minyak Malaysia seolah-olah seperti pasaran di negara 'pengimport bersih' kepada bahan bakar itu yang terlalu bergantung kepada kadar harga di pasaran antarabangsa.

"Jadi, seperti yang diramalkan, tindakan yang diambil untuk menangani masalah adalah dengan mengurangkan pemberian subsidi minyak sedia ada kepada rakyat," katanya.

Terdahulu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Dato' Mohd Shafie Apdal berkata, kenaikan harga minyak mentah global yang melonjak melebihi paras AS$100 setong kini memberi tekanan kepada harga minyak tempatan dan akan mempengaruhi kenaikan harga barang-barang keperluan lain.

"Kenaikan harga minyak tempatan terus berlaku walaupun kita tersenarai sebagai negara pengeluar minyak," kata Faisal, sambil menyarankan supaya teori ekonomi Ibnu Khaldun diberi kan perhatian melalui peningkatkan perbelanjaan rakyat dan dalam masa yang sama kerajaan perlu mengurangkan bebanan seperti cukai dan harga minyak.

"Ini termasuk pemberian subsidi kepada peniaga khasnya bumiputera supaya mereka tidak menaikkan harga. Apabila bebanan kadar cukai, harga minyak dan lainnya dikurangkan, ia menggalakkan rakyat berbelanja. Maka, akan ramai bilangan pengusaha dan pembekal.

"Kesannya, kerajaan akan memperolehi semula perbelanjaan rakyat menerusi cukai yang dikutip dari pertambahan bilangan pengusaha dan pembekal," tambah beliau.

Selain itu, kata Faisal kerajaan perlu menggiatkan usaha menyelidik bagi mencari sumber lain sebagai alternatif kepada petrol seperti minyak kelapa sawit.

"Hasil penemuan bahan gentian itu dapat membantu mengurangkan kadar kenaikan harga minyak.

"Dalam masa yang sama kerajaan perlu berperanan meningkatkan penguatkuasaan dalam kawalan harga barang. Jika kerajaan tidak menangani kenaikan harga barang, inflasi akan meningkat seterusnya kos hidup mencanak, sekali gus rakyat akan menderita," katanya. - mks.

0 Responses to “Kerajaan perlu ubah dasar ekonomi, elak krisis inflasi”

Post a Comment