Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Kelantan dilanggar 'tsunami'?

Tempat: Berhadapan Bujang Lapok Cafe,
Sekolah Pemikiran Kg Baru
Tarikh: 16 Disember
Masa: Ketika azan Asar dilaungkan
di Masjid Jamek Kg Baru.
Hari ini saya bertemu pakcik sekali lagi. Maaf, coretan ini mungkin menyinggung rasa anak-anak Kelantan. Apa-apa yang saya dengar, akan saya sampaikan dengan penuh tanggungjawab.
Sekarang, berlaku banjir di Kelantan. Ketika saya sampaikan 'berita dari langit' ini, orang-orang di opis mula ketawa dan saya dijadikan bahan ketawa. Saya terus bersabar. Sekarang hujan dan banjir mula menimpa Kelantan, Pahang dan Terengganu.
Menurut pakcik, Kelantan paling terjejas teruk. Bila saya sebutkan hal ini kepada kawan-kawan di opis, dia orang tak percaya. Jadi, pakcik mahu saya bekalkan penawarnya - 44x al-Fatihah pada 3x Jumaat untuk dibaca rakyat Kelantan beramai-ramai untuk selamatkan keadaan.
"Mana ada ... bid'ah tu," kata seorang teman sepejabat. "Ada Rasulullah baca begitu ke? Yang itu amalan Rasulullah ke?"
Lalu, saya bidas: "Habis, yang kita semua dapat dalam sms, menyatakan TG Nik Aziz minta kita semua pakat baca al-Ikhlas 40x ketika SPR sedang mengira undi tu, kira bid'ah jugak ke?
"Di zaman Rasulullah ada pilihan raya ke?" tanya saya, mendesak jawapan. Terdiam lama dia ...
Last sekali, untuk menutup malu (mungkin), dia berhujah lemah: "Nik Aziz orang berilmu ..."
Jadi, saya pun malas nak lanjutkan debat. Sebab, dah tahu dah yang dia mati akal kalah hujah. Kadang-kadang, ramai yang nampak bijak, tapi tak begitu mendalam renungannya. Wirid yang disarankan Nik Aziz dengan bilangan khusus itu mungkin bukan datang dari Rasulullah.
Tapi, al-Fatihah dan al-Ikhlas itu memang datang daripada Baginda. Cuma, tentang hal bilangan itu yang tidak boleh dijelaskan di sini. Hai, senang-senang saja nak kata bid'ah. Terkilan betul ...
Jadi, menurut 'cerita dan berita' terbaru, limpahan air dari Kelantan itu akan turun semula ke Laut China Selatan. Kemudian, ada rekahan di bawah perut bumi. Mungkin, kerana itu air sudah terjun ke laut. Akhirnya, rekahan itu mula merapat dan air dalam rekahan itu (mungkin) air melompat naik ke daratan sebagai tsunami ...
Berhati-hatilah anak-anak Kelantan dalam perjalanan pulang ke kampung halaman. Kalau boleh keluar dari negeri itu sebelum 26 Disember mungkin lebih baik.

0 Responses to “Kelantan dilanggar 'tsunami'?”

Post a Comment