Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Bicara Sastera Sekolah Pemikiran Kg Baru - (1)

Tarikh: 10 Disember, 2007
Masa: 8:00 – 9:30 mlm
Tempat: Hotel Legend, Kuala Lumpur

AKU jumpa cik Saripah Yatiman dan keluarganya, warga Singapura. Dia menghadiahkan dua buku puisinya. Sebuah kepadaku, sebuah lagi kepada Saifullizan, DBP. Kami berbual tidak lama, aku beredar selepas filem Seniman Bujang Lapok ditayangkan setengah jam kemudian, dengan meninggalkan banyak rumusan di kepala.

“Dia ni lah bang. Kalau di Singapore dah kena tangkap ni…. kena ISA dah,” kata beliau, sambil wajahnya dialihkan ke arah suaminya. Aku tak sempat pula nak bertanyakan serta berkenalan lebih lanjut dengan suaminya. “Blog dia ni keras sungguh!” tambah Saripah.

Rupanya, perkataan itu adalah kesan bacaannya ke atas blog Karya Fansuri inilah. Aku mengetahuinya selepas dia menjelaskan semuanya. “Saya ikuti awak punya blog dan Sahrunizam. Saif blog kosong,” katanya lagi. Cik Saripah ini, aku kenalinya di Samarinda, Kalimantan Timur dalam acara Mastera lalu.

“Ya, Saif dia memang khaskan blog itu untuk himpunkan cerita rakyat yang bertaburan di Nusantara,” aku membalas semula. Aku terkenang bualanku dengan Saif tak lama dahulu ketika di Samarinda. Kedua, dia menegaskan hal itu ketika selesai menonton pementasan Hikayat Qaziq di DBP.

Antara yang diperbualkan waktu itu –

1. Perkembangan sastera Malaysia dan Singapura …
a. Singapura banyak geran, tapi pembahagiannya disyaki ada pilih kasih … “Saya pernah dapapt sampai 2000 dollar. Ada yang dapat 3000 dan ada Tapi, saya cetak 500 buah saja.”

“Kenapa sikit sangat cetak buku itu?” kataku lagi, “Adakah ia suatu peraturan?”
tell6.com banner
“Bukan,” kata Saripah, “sebabnya buku sastera di sana tidak diminati.”

b. Berita Minggu Singapura, berharga 60 sen sudah sempit dengan ruang berkarya. Begitulah kata beliau. Sesekali aku menyelak BM itu, aku lihat ada sebuah sajak panjang bertajuk, ‘Masih adakah Melayu di sini’, karya Suratman Markasan.

Panjang juga puisinya, lapan perenggan. Antara perenggan yang menarik - “Ta’rif Melayu di sini ada tiga, pertama Melayu itu beragama Islam, kedua Melayu itu beradat-istiadat Melayu, ketiga Melayu itu bertutur di dalam bahasa Melayu, tapi jika di toko pasar rumah masjid dan majlis, bahasa Melayu telah dipinggir Inggeris, dan jika banyak belia Melayu, terjebak dengan hidup bebas meninggalkan Islam, masih adakah Melayu di sini? …”

2. Sejarah, kebudayaan dan pemikiran Melayu terpinggir di Singapura
a. Kampung Gelam
Istana Kg Gelam dah ditukar kepada muzium. Tanah orang Melayu di Singapura, kata cik Saripah, kalau nak diambil untuk pembangunan, memang akan dapat. Mereka tak mampu berbuat apa-apa lagi.

“Memang kontroversi kes itu. Pemerintah bayar berapa ratus ribu kepada keturunan Raja Hussein, tapai ada yang tidak puas hati dengan pengagihannya,” kata beliau.

b. Masjid Temenggung di Teluk Belanga, Singapura.
Ia masih daerah kepunyaan kerajaan Johor. “Kenapa orang sebut baju Teluk Belanga? Nama baju Teluk Belanga datang dari situ,” kata Saripah. Rupanya ketika mana WPI ini sedang hangat didebatkan, masih ada lagi satu kawasan tanah di Singapura adalah menjadi milik kerajaan

c. Nama-nama tempat
Sembawang – nama tempat pelakon di Jalan Ampas berlakon dulu, kawasan ni dekat dengan Johor. Kalau tidak silap, filem yang pernah dilakonkan di sini – Raden Mas??

Buangkok – ada 5 – 6 buah rumah kampung Melayu yang masih tinggal. “Masih ada lagi suasana kampungnya. Ada tanah, tempat ternak ayam,” katanya.

Ada pertanyaan yang menggaru-garu di benakku. Lalu kulontarkan segala, “Adakah wujud sebegitu sebagai suatu kampung yang diwartakan sebagai tempat warisan?”

“Tidak, suatu hari pasti akan diambil juga oleh pemerintah,” balasnya.

Bedok – aku tak ingat apa yang sebenarnya dijelaskan cik Saripah darihal Bedok ini.

d. TV dan komunikasi
Suatu hal lain yang kerap menerpa di fikiranku ialah maklumat daripada Malaysia itu dapat dicapai oleh pemerintah Singapura. Kerap juga aku lihat rakyat Singapura yang membuat panggilan ke Selamat Pagi Malaysia, Bicara Siswa dan Bersama Menteri.

“Dulu memang dapat siarannya, sekarang sukar dapat,” kata suaminya pula.

Daripada perbualan sesingkat itu, sukar untuk kupastikan sama ada capaian ke siaran Malaysia (RTM, TV3 dll) itu dapat dilihat sebagai percuma atau berbayar? Dan, jika mereka boleh mencapai siaran itu, adakah ia bersifat legal atau illegal?

3. Hubungan Penggiat sastera muda Nusantara
a. Setakat ini, dia perkenalkan aku dengan http://www.nac.gov.sg dan http://www.isakamari.com.
b. Hoirull Amri kerap berulangalik Singapura – UPSI atas nama kegiatan sastera.

“Memang Asas 50 ada ikatan Mou dengan universiti itu atas kegiatan kesusasteraan,” katanya. Hoirull kerap juga aku berbual dengannya lewat chat Yahoo Messenger.

0 Responses to “Bicara Sastera Sekolah Pemikiran Kg Baru - (1)”

Post a Comment