Kampus Hadhari (Sekolah Pemikiran Tunjungan)

KAMPUS HADHARI (Sekolah Pemikiran Tunjungan) adalah sebuah laman yang mengumpulkan senarai blog & bloggers yang berjuang secara sukarela tanpa mengaut keuntungan. Jika kedapatan mana-mana ahli Kampus Hadhari yang terdakwa di bawah Auku dan lain-lainnya, warga KAMPUS HADHARI akan berusaha melindungi dan memberi khidmat nasihat kepada mereka.


Wawancara di Tunas Cipta

Wawancara Tunas: Ali Bukhari Amir
OLEH: Nazira Mohd Noor

1. Apa bidang penulisan saudara?
Antara tumpuan saya ialah isu kemahasiswaan, universiti, isu semasa dan puisi. Jujurnya saya cenderung ke arah puisi sebab cara kita memajukan idea dan pandangan itu jauh lebih cepat berbanding artikel panjang dan cerpen yang berjela-jela.

2. Bila bermula?
Secara umumnya, ia bermula pada tahun 2000-an barangkali ketika surat pembaca saya tersiar dalam Dewan Masyarakat. Bermula di situlah rasanya idea dan pandangan saya mula mendapat perhatian dan tempat dalam aliran arus perdana.

3. Di mana karya pertama dihantar dan di mana karya pertama disiar/terbit?
Kalau tidak salah ingatan saya, secara seriusnya, ia tersiar dalam Dewan Siswa. Tulisan itu ada kaitan dengan gerakan kemahasiswaan dan Auku. Itu berlaku sekitar 2001 atau 2002 kalau tidak salah ingatan saya.

4. Siapa yang memberi dorongan?
Ayah saya antara pendorong selain ibu. Ayah kerap melihat tulisan saya keluar dan beliau membuat salinan fotokopi lalu menunjukkan hasil tulisan saya itu kepada keluarga. Dan, kawan-kawan di universiti adalah antara penyumbang kepada keghairahan saya menulis.

Malah, apabila mereka sedar saya boleh menulis, mereka meminta bantuan saya menulis idea dan pandangan mereka di dada akhbar.

5. Mengapa memilih bidang penulisan?
Penulisan sudah jadi darah daging saya. Saya fikir mungkin suatu kebetulan juga, sanak sauadara dan ahli keluarga saya samada yang jauh atau dekat ada yang menjadi wartawan di beberapa buah akhbar tanahair.

6. Bagaimana mengasah bakat?
Pada saya, bakat terasah dengan sendirinya jika kita berminat meluaskan pengetahuan. Jika kita suka berfikir, merenung dan cuba menjawab pertanyaan yang sentiasa wujud di dalam diri, maka tindakan menulis itu akan lahir dengan sendirinya.

7. Apa yang membuatkan saudara seronok berkarya?
Pertamanya menulis menyebabkan kita rasa pengetahuan kita makin berkembang. Kita sedang menjelajah ke sebuah daerah yang baru. Misalnya, ketika kita mahu menulis hal ekonomi, maka ini secara tidak langsung memaksa kita membuka buku ekonomi.

Demikian juga jika kita terlintas mahu menulis tentang sesuatu tema berhubung sejarah sesuatu tempat. Maka secara tidak langsung, kita terpaksa membaca kajian mengenai sejarah tempat tersebut. Ringkasnya, berkarya menyebabkan pengetahuan bertambah.

8. Bila idea datang?
Ilham datang tak tentu masa. Pendek kata, ia tiba pada waktu kita tenang. Ketika sedang berkecamuk hati dan fikiran dengan bebanan hidup, ilham sukar menjengah. Tapi, sisi yang gelap dan kehidupan yang sukar seseoran penulis itu adalah sebahagian daripada sumber ilham juga.

Maka, ada baiknya jika mengarang saat hati sedang berkecamuk, itu membuatkan selera mengarang kita bertambah kuat, mengenyangkan perasaan gundah gulana sekali gus menendang keluar lapar dahaga ekoran kekeringan ilham pada waktu senang. Waktu senang, tidak bermaksud waktu tenang. Ini berbeza.

Tenang tidak bermaksud hidup senang dan mewah. Tenang bermaksud, kita punya masa lebih untuk bertafakur dan berfikir. Dalam solat misalnya, ilham mengalir lancar.

Kadang-kadang, sedang mengarang itu ilham juga terpancar dengan tiba-tiba. Di dalam pengalaman saya, kita perlu bersedia selalu dengan pena dan kertas. Kalau kita menaiki motor, motor pun kadangkala saya hentikan kalau perlu semata-mata untuk mencatat hal baru. Paling memenatkan ialah, kita terpaksa bangun tidur ketika hampir lena.

Baru kita tutup mata, tiba-tiba idea dan ilham untuk menulis sesuatu melimpah turun dari langit pada masa itu juga. Jadi, kalau tak tulis masa itu, nanti hilang, langsung terlupa.

9. Di mana tempat saudara dapatkan idea?
Macam-macam tempat. Kadang-kadang di Perpustakaan Negara. Kadang-kadang singgah di mana-mana lobi hotel berhawa dingin selama dua, tiga jam untuk membaca, mencatat sesuatu. Idea kebanyakan datang hasil daripada bualan kita bersama teman-teman.

Kadang-kadang, ada kawan putus cinta, seorang makcik yang kita temui di hospital akan bercerita hal masalah buah pinggangnya. Paling mudah, kalau kita ke kenduri kampung, akan selalu ada orang-orang tua yang duduk berbual-bual darihal masalah kesihatannya.

Kita boleh mengetahui cara-cara, dan langkah mereka mengatasinya, tentang bagaimana sikap kelakuan anak-anak mereka ketika mengetahui kesakitan orang tua mereka. Semua adalah ilham yang mungkin boleh diluncurkan dalam berkarya.

10. Siapa yang memberi tunjuk ajar?
Guru wartawan saya T S Lanang seorang penulis yang masyhur suatu masa dahulu. Dia banyaklah membantu saya termasuk ayah yang selalu memberikan galakan. Mereka bukan menetapkan sebarang peraturan menulis. Menulis adalah karya seni kreatif. Dan, bagi saya tidak perlulah ia diajar dengan berlebihan. Ia akan timbul dengan sendirinya.

Mereka telah menyatakan sokongan ketika saya berdepan dengan masalah-masalah tertentu khususnya yang membabitkan isu kontroversi di kampus. Melihatkan sikap, cara guru itu berjuang mempertahan saya, maka itulah yang menaikkan semangat saya.

Pendek kata, mereka bukan banyak memberi tunjuk ajar berhubung teknik penulisan, tapi menekankan soal semangat dan jiwa menulis dan sikap mempertahan kebenaran. Dan, mungkin boleh saya katakan – kita ketandusan watak dalam daerah ini, sebuah daerah yang menghimpunkan generasi muda yang bertenaga dalam mempertahan idea mereka.

11. Mengapa saudara berkarya?
Kita berkarya kerana kita punya idea yang perlu dilafazkan. Mengarang bermaksud kita sedang cuba memadam rentung-rentung keresahan yang lama terperap bagaikan sekam membara di dada. Pada saya, penulisan bagaikan sejenis rawatan terapi juga.

Sebagai Muslim, kita berkarya demi Tuhan untuk kesejahteraan umat. Kita hidup untuk memperdagangkan idea. Dagangan idea dan ilham ini akan sentiasa berkekalan hingga berabad lamanya. Kita mungkin tidak panjang usia. Tetapi idea dan pemikiran tetaplah kekal sehingga berakhir usia dunia ini.

Hal berkarya kerana duit dan wang, itu perkara kecil kerana kita boleh dapatkan wang ini dengan pelbagai cara dan saluran. Ada yang bekerja sebagai penjawat awam dan swasta, berniaga sendiri dan sebagainya. Jadi, jika berkarya semata-mata wang, sangatlah rendah mutu, nilai dan harga diri kita sebenarnya. Tapi, hujah sebegini tidaklah bermaksud wang tidak penting. Apa-pun, niat berkarya mesti bertunjangkan semangat cintakan kebenaran.

12. Bagaimana saudara menghadapi kerenah penerbit?
Hingga kini, saya masih belum ada pengalaman membukukan catatan atau menulis novel, menulis buku dan sebagainya. Walaubagaimanapun saya selalu ada keinginan untuk maju selangkah ke depan untuk mengarang buku dan novel dalam tempoh terdekat.

Pengalaman rakan-rakan penulis yang telah berdepan dengan penerbit sebelum ini adalah antara panduan saya, khasnya peringatan mereka berhubung hak cipta.

13. Apa cabaran sepanjang berkarya / memulakan bidang ini?
Cabaran paling getir ialah pengurusan masa. Semua kita diberikan masa 24 jam sehari. Dan selebihnya tergantung atas urusan kita untuk membedak-bedakkan masa, mengagih-agihkan waktu untuk memenuhi hajat keperluan peribadi.

Sebagai wartawan / penulis sambilan, saya sedikit selesa dan bebas berkarya. Kita boleh menyusun bahan-bahan untuk dihantar kepada mana-mana pihak yang mahu menerima karya-karya kita. Ada kalangan mereka yang tidak membaca karya kita.

Itulah antara cabaran yang biasa kita terima. Ada editor yang tidak mengenali kita. Bagaimana kita mahu memasarkan diri dalam pasaran idea yang sentiasa bergolak dengan aneka ragam pemikiran dan gempuran budaya majmuk? Ini pun cabaran juga.

14. Pengalaman manis yang tidak dapat dilupakan sepanjang terlibat dalam dunia penulisan?
Pengalaman manis bagi saya ialah ketika menerima anugerah tempat kedua bagi puisi Balada Burhan di Kota Raya pada 23 Februari 2007. Puisi itu memuatkan suatu kritikan kepada pihak yang enggan memansuhkan dasar PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris).

Pertandingan sayembara itu dikelolakan bertujuan meraikan hari ulangtahun Jubli Emas, penubuhan DBP tahun lalu.

Saya rasa berpuas hati kerana pihak jawatankuasa pertandingan telah pun meluluskan ungkapan ‘ahmak’ yang saya gunakan dalam puisi tersebut. Ungkapan ini jelas keras, kerana ia merupakan kritikan terbuka ke atas pihak yang masih mengekalkan PPSMI itu. Jadi, saya berpuashati dari sudut itu.


Ini semua berlaku di atas dorong Tuhan belaka. Beberapa bulan selepas kemenangan itu, secara kebetulan, Mastera pada tahun itu telah mengadakan bengkel puisi di Samarinda, Kalimantan Timur (Kaltim), Indonesia.

Ada sedikit kelucuan di sini antara saya dengan Tuhan. Saya minta Tuhan gerakkan hati juri memilih karya puisi saya dan semoga dengan itu, puisi tersebut bolehlah saya jadikan sebagai senjata untuk memerangi PPSMI. Saya minta Tuhan buktikan kekuasaanNya.

Rupa-rupanya, Tuhan benar-benar mahu menunjukkan kuasaNya. Antara wakil Malaysia; Saifullizan Yahaya, Sahrunizam A. Talib, saya diberikan bilik yang paling luas dan lebar. Nama saya memang tercatat sebagai penghuni di situ, sehinggakan rakan-rakan saya tak dapat mengambil kamar tersebut. Walaupun ini cuma kes terpencil, tapi saya menanggapi hal ini sebagai satu pengajaran rohani juga.

Sepertinya inilah hadiah dan anugerah dari Allah. Sebetulnya, saya tak pernah mengirim puisi ke mana-mana pertandingan. Tapi, sekali saja dikirim, dengan izinNya saya menang pula. Saya pendatang baru. Tetapi, tak sangka melonjak secepat ini. Saya berdoa, semoga saya terus berada dalam lapangan ini, insya Allah.

15. Pengalaman pahit yang tidak dapat dilupakan sepanjang terlibat dengan dunia penulisan?
Pengalaman pahit ialah ketika didakwa oleh pihak universiti sekitar tahun 2004, 2005 di atas Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) di universiti dahulu. Syukurlah akhirnya dengan semangat, azam saya meneruskan menulis, akhirnya saya lengkap berijazah.

Di kampus saya suka menulis hal politik, isu kontroversi membabitkan hal semasa. Oleh kerana kecenderungan itu saya dihukum dengan satu ketetapan, syarat, bahawa saya perlu menulis dengan kebenaran HEP (Hal Ehwal Pelajar). Ini pengalaman pertama.

Yang kedua, ialah ketika mula bekerja di sebuah akhbar tabloid. Saya dengar, bagaimana orang-orang menerima suapan dan akhirnya pihak atasan akhbar menarik kembali berita-berita laporan berkaitan politik. Ini sangat mengecewakan.

Tapi, inilah lumrah yang seharusnya diterima dalam dunia persuratkhabaran.

16. Apa pandangan saudara tentang karya popular dan karya serius?
Apa pandangan kita mengenai sikap penerbit universiti yang mahu terbitkan karya-karya picisan, novel remaja yang santai dan genre lainnya. Tentu agak pelik bukan?

Tapi, dalam dunia ini kita mesti raikan apa-apa jenis karya pun. Biarkan kedua-dua karya ini hadir. Yang jadi persoalan bagi sesetengah pihak sekarang, adakah badan penerbitan kerajaan mahu menaja karya popular atau karya serius?

Jika badan penerbitan swasta mahu terbitkan karya popular, hal itu tiada masalahnya. Tiada bantahan. Tetapi, apabila badan penerbitan kerajaan mahu terbit dan menaja karya-karya popular, maka di situ timbul polemik dan bantahan pun mula kedengaran.

Ini kerana, apa yang diharapkan ialah badan penerbitan awam yang berkait rapat dengan kerajaan ini boleh menaja dan menerbitkan karya serius yang kurang mendapat tempat di pasaran. Karya ini bukan sahaja perlu dibantu kerana ia kurang mendapat tempat, tetapi kerana ia dilihat sebagai karya yang membantu dalam perkembangan akliah masyarakat.

Dan, saya difahamkan, bahawa debat polemik antara karya popular dan karya serius itu timbul ekoran ura-ura ada badan penerbitan kerajaan yang mahu terbitkan karya popular. Itu saja. Tapi, karya popular itu harus diraikan. Pengkarya itu tetap seorang manusia yang mahu mengisi ruang kekosongan.

Ringkasnya, karya popular dan karya serius perlu diraikan kehadiran mereka. Tapi, pihak penerbitan awam harus mengutamakan penerbitan karya serius yang bernilai tinggi dalam perkembangan akliah masyarakatnya.

17. Apakah usaha DBP untuk memartabatkan sastera berjaya?
Zaman berubah. Teknologi dan pemasaran perlu diubah. Suatu masa dahulu melalui DBP dan semua majalahnya ini, mereka dah berjaya mencetak nama-nama seperti T S Lanang, guru wartawan saya dan Noor Azam yang terkenal lewat kolumnya, Perspektif di Dewan Masyarakat. Kini, mungkin majalah-majalah tidak lagi mencetak orang-orang seperti itu.

Sastera itu berjaya melalui kehadiran seseorang tokoh. Memang ramai tokoh-tokoh yang hadir. Namun, seperti yang saya katakan tadi, zaman berubah. Dan, majalah DBP mungkin menerima pesaingnya yang kuat daripada segi pemasaran dan pengedaran. Masyarakat pula punya pilihan untuk membeli majalah-majalah ini.

Saya fikir, jikalau kita mahu sastera dirakyatkan, DBP perlu manfaatkan segala ruang dan potensi yang ada. Apa kelebihan DBP berbanding syarikat swasta yang lain? Mereka ada jaringan yang kuat dengan kerajaan sebagai agensi kerajaan.

Kekuatan inilah yang tiada pada syarikat penerbitan swasta. Saya fikir, DBP boleh minta diwujudkan hubungan kerjasama bersama Kementerian Pelajaran untuk pasarkan bahan-bahan bacaan sastera di sekolah-sekolah.

Paling penting, sebagai strategi mengukuhkan kewangan, DBP mungkin boleh meminta pihak kementerian membelanjakan sejumlah besar bahan bacaan sastera seperti Dewan Sastera dan Tunas Cipta ini untuk dipasarkan di pustaka sekolah-sekolah.

Secara tak langsung, kaedah dan strategi ini akan menaikkan ghairah pelajar dalam usaha meminati sastera di sekolah sekali gus memantapkan lagi hal ehwal kewangan DBP. Jika makin kukuh kewangan agensi kerajaan ini, secara tak langsung, akan lebih banyak acara sastera yang boleh kita jalankan lagi.

18. Cadangan saudara untuk meningkatkan mutu penulisan?
Tidak dapat tidak, sesiapa yang mahu bangkit menuju cita-cita sebagai seorang penulis, mereka harus banyak membaca dalam pelbagai bidang. Itulah cetusan kepada segala ilham. Kemudian, seseorang itu perlu sentiasa berdialog dan berdebat.

Pada saya, orang yang ingin meningkatkan mutu penulisan, perlu mewujudkan pustaka di rumah terlebih dahulu. Kita perlu mengenal buku-buku yang terbaik yang selalu menjadi bahan rujukan. Kemudian, barulah bermulanya proses penulisan.

Penulisan-penulisan ini berbeza-beza genre. Kalau ia melibatkan penulisan berhubung isu sejarah atau ia membabitkan disiplin ilmu yang berat-berat mungkin kita perlu susun rak-rak pustaka di rumah dengan buku-buku yang terkait dengan tema-tema penulisan dalam bidang yang kita suka itu.

Jika kita bercita-cita mahu jadi seorang novelis, mungkin kita perlu susun pelbagai buku-buku rujukan berhubung teori-teori dan kritikan sastera. Pendek kata, cara-cara untuk kita tingkatkan mutu penulisan itu tergantung kepada tahap pembacaan kita sendiri.

19. Cadangan saudara untuk memeriahkan lagi dunia penulisan?
Tidak dapat tidak DBP sebagai salah satu agensi kerajaan perlu lebih kerap menggunakan saluran televisyen sebagai salah satu usaha untuk mendekatkan diri mereka kepada rakyat. Saya lihat, ada ‘trend’ terkini yang disusun oleh gerakan kepenggunaan melalui tv.

Setiap minggu mereka menyajikan isu-isu terkini mengenai kepenggunaan dan pada akhir rancangan mereka akan menyediakan kuiz kepada penonton. Mungkin dengan cara inilah juga kita dapat merakyatkan budaya menulis. Tidak lagi budaya membaca.

Atau, dalam erti kata lain, kalau kita benar-benar mahu memeriahkan lagi dunia penulisan, maka jangan lagi kita tumpukan kepada semboyan budaya membaca, tapi hendaklah kita merebakkan seruan, hidupkan budaya baru, iaitu budaya menulis di mana-mana.

Sedikit demi sedikit, masyarakat awam, golongan cerdik pandai akan mula tertanya-tanya kepada kita, apakah itu maksud budaya menulis? Maka, ketika bermulanya pertanyaan ini saya fikir masanya telah bermula untuk memeriahkan dunia penulisan itu.

Saya fikir, perlu lahir atau perlu dilahirkan seorang tokoh penulis muda yang jiwanya itu selalu merakyat kepada anak-anak muda. Ini kerana tenaga anak-anak muda inilah cahaya penggerak zaman. Apabila kita menyebut pendekatan merakyat, maka tokoh-tokoh itu tak mungkin lagi terperap dalam bilik kuliah, dewan seminar berhawa dingin.

Pendekatan merakyat itu bermaksud seorang tokoh penulis itu mampu hadir di mana pun dalam ruang, medan tak rasmi. Ini akan memudahkan anak-anak muda untuk sama-sama menyertai acara tidak rasmi tersebut.

Dalam dunia hiburan misalnya, memang jadual artis padat dan jadual mereka dimasukkan dalam akhbar. Para peminat mereka boleh kunjungi tempat artiste yang mereka suka. Hal ini sama juga dengan penulis yang boleh diibaratkan sebagai artis juga. Mereka ini ada pengikut mereka sendiri.

Jadi saya fikirlah, untuk permulaan, mungkin Tunas Cipta dapat hebahkan jadual peribadi tokoh-tokoh penulis ini untuk tatapan para peminat dan pengikut mereka. Semoga dengan cara ini, akan semakin rancak dan meriahlah dunia penulisan kita.

Jadual-jadual acara sastera ini kebanyakannya tertumpu di Rumah Pena dan tempat yang bukan kunjungan khalayak ramai. Ini seperti pergerakan eksklusif dan tidak merakyat. Di sini, mungkin kita perlu galakkan tokoh-tokoh penulis itu supaya selalu berada di KLCC, atau mana-mana tempat terbuka yang selalu dikunjungi umum.

20. Senaraikan hasil karya saudara dan hadiah yang pernah dimenangi.

Karya-karya yang pernah tersiar:-
1. Surat Castro kepada Sharon, (Cerpen, Tunas Cipta, November, 2006)
2. Doa Pak Sutan Muda (Cerpen, Dewan Sastera, Oktober, 2008)
3. Penyakit Mahasiswa Alaf Baru (Rencana, Dewan Masyarakat, Oktober, 2008)
4. Raja Suran, Pencetus Idea Kapal Selam Pertama (Rencana, Dewan Budaya, Oktober, 2008)
5. Aku punya sejuta nyawa (Puisi, Berita Minggu, 17 Disember, 2006)
6. JPN perlu rekod DNA bendung jenayah (Rencana, Utusan Malaysia, 23 Oktober 2007)
7. Singkap: Dakwah Nabi Syu'aib (Rencana, Dewan Agama dan Falsafah, Disember, 2006)
8. Mengaktifkan masjid untuk berfungsi setiap masa (Rencana, Utusan Malaysia, 16 Februari, 2007)
9. Memperhebat usaha perangi rasuah (Rencana, Utusan Malaysia, 23 Mac, 2007)
10. Antara fahaman hedonisme dan ... (Rencana, Al-Islam, Disember, 2006)
11. Falsafah Cinta Mat Motor (Rencana, Al-Islam, Disember 2006)
12. Harga Sebuah Kebenaran (Puisi, Tunas Cipta, Disember 2006)
13. Di manakah .. (Puisi, Metro Ahad, 31 Julai 2005)
14. Rasuah Mengundang Kehancuran (Artikel, Dewan Budaya, Mac 2007)
15. Apa motif filem cinta Indonesia? (Artikel, Dewan Budaya, Jun 2008)
16. Kemarahan puncak kekalahan (Puisi, Dewan Sastera, Ogos 2007)
17. Rakaman Duka Penulis Jalanan (Puisi, Dewan Sastera, Januari, 2007)
18. Bahasa Melayu Malaysia Tonggak Bangsa Melayu Sejagat (Artikel, Dewan Budaya, November, 2007)
19. Tanjung Tuan Gunung Angsi (Puisi, Berita Minggu, 19 Ogos 2007)
20. Pemurnian Semula Tafsir.. (Berita Harian, 12 Disember 2006)

Karya yang dimenangi:-
1. Balada Burhan di Kota Raya (Puisi menang tempat kedua dalam Sayembara Mengarang sempena sambutan Jubli Emas DBP, Februari, 2007)

Buku:-
1. Di Tengah Arus (kompilasi para pemenang puisi dan cerpen sempena Sayembara Mengarang Jubli Emas DBP)

0 Responses to “Wawancara di Tunas Cipta”

Post a Comment